Cargounit zgarnia wszystko i ma dostarczyć do PKP Intercity 18 lokomotyw wielosystemowych na 160-200 km/h, na okres co najmniej 3 lat. Przewoźnik potrzebuje tych elektrowozów do obsługi rosnącej siatki połączeń zagranicznych.
PKP Intercity chce wynająć 18 szybkich (160-200 km/h)
lokomotyw elektrycznych, wielosystemowych, które wspomogą prowadzenie pociągów przewoźnika na trasach krajowych i międzynarodowych. Oferty wynajmu poznaliśmy kilka tygodni temu, natomiast teraz PKP Intercity wybrało najlepsze oferty w każdej z trzech części postępowania.
Przypomnijmy, że PKP Intercity podzieliło zamówienie na trzy części - pierwsza z nich dotyczyła dostawy ośmiu lokomotyw rozpędzających się do 200 km/h, zdolnych kursować także do Niemiec, Austrii, Węgier oraz Czech. Druga i trzecia część dotyczyła dostaw odpowiednio 6 i 4 lokomotyw kursujących co najmniej 160 km/h i wjeżdżających także do Czech.
Zainteresowanie
firm było spore, bowiem dwa podmioty - Cargounit oraz Beacon Rail złożyły swoje oferty w każdej z trzech części postępowania. Ponadto oferty złożyły też Railpool (chciał dostarczyć 6 lokomotyw na 160 km/h), OnTrain, który chciał dostarczyć PKP Intercity cztery lokomotywy na 160 km/h, oraz Loko Train z ofertą na łącznie 10 lokomotyw na 160 km/h.
Oferta Beacon Rail została odrzucona w każdym z trzech postępowań, podobnie jak ta złożona przez Railpool. Ostatecznie więc w pierwszej części Cargounit nie miał konkurencji, a w drugiej i trzeciej pokonał odpowiednio OnTrain i LokoTrain oraz LokoTrain.
Okres najmu to trzy lata. Każda z części zamówienia będzie mogła zostać wydłużona maksymalnie o kolejnych 12 miesięcy. Maksymalny okres najmu elektrowozów to więc 48 miesięcy. Ponadto PKP Intercity założyło, że każda z lokomotyw przejedzie średnio 25 tysięcy kilometrów miesięcznie, z prawem opcji rozszerzającym ten limit o kolejnych 5 tysięcy kilometrów dla każdego elektrowozu.
PKP Intercity najmuje elektrowozy głównie z myślą o rozwoju
siatki połączeń międzynarodowych. Przypomnijmy, że od grudnia przewoźnik uruchomi kolejne kursy, w tym w zupełnie nowych relacjach, jak np. pociągi z Krakowa (Przemyśla) do Lipska przez Wrocław, choć nie tylko. Szeroko o tych planach
pisaliśmy kilka miesięcy temu.
Najem lokomotyw to proteza między stanem obecnym, w którym PKP Intercity dysponuje tylko 10 własnymi lokomotywami wielosystemowymi i musi ratować się wynajmem, a sytuacją, w której flota przewoźnika będzie liczyła
co najmniej 78 Griffinów 200. Te ostatnie mają docelowo obsługiwać trasy zagraniczne, choć jak na razie wciąż czekamy na otrzymanie przez te pojazdy pierwszej zagranicznej homologacji.